سرویس های میزبانی وب یا Web Hosting

در این مطلب قصد داریم به بررسی سرویس های میزبانی وب یا Web Hosting برای شما کاربران عزیز بپردازیم . در پست های قبلی بصورت خلاصه تر این موضوع را ارئه داده ایم اما در اینجا می خواهیم بصورت وسیع تر و کاملتر سرویس های میزبانی وب یا Web Hosting را توضیح دهیم . امیدواریم این مطلب برای شما مفید واقع شود.

سرویس های میزبانی وب یا Web Hosting

سرویس های میزبانی وب یا Web Hosting

همـان طور که اکثر شما کاربران می دانید، هاست ، ستون فقرات یک وب سایت حساب می شود . یک بنیان برای وب سایت یا بلاگ شما. هیچ کس نمی تواند بدون دارا بودن یک بنیان پر قدرت ، آرزوی تهیه آسمانخراش را در سر داشته باشد. بطور مثال هیچ کس بدون دارا بودن یک میزبانی وب قابل اعتماد ، نمی تواند خیال طراحی وب سایت یا بلاگ محبوب و موفق را در سر بپروراند.

هر چقدر که تجارت شما گسترش زیادتری داشته باشد و بخواهید برای آن وب سایت ساخته نمایید نیازهای شما برای اینکه یک فضای میزبانی وب مناسب با تجارت خود پیدا نمایید افزوده شدن می یابد و در اینجاست که با اقسام و اقسام سرویس های میزبانی وب یا Web Hosting مواجه می شوید که گزینش را شانس دارد برای شما سخت نماید و همـچنین پیچیدگی های کار با بالا ببرد. چنان چه در بدو راه اندازی یک وب سایت خیلی ساده می باشید شما خواهید توانست با هزینه ای خیلی اندک بصورت سالیانه یا ماهانه وب سایت خود را در اینترنت میزبانی نمایید ولی چنان چه وب سایت شما دائما رو به پیشرفت هست این شیوه تنها چند ماه خواهـد توانست پاسخگوی نیازهای شما باشد. بصورت کامل سرویس های میزبانی وب یا Web Hosting به هفت تیـم مهـم طبقه بندی می شوند که دقیقا متناسب با نیازهای هر وب سایتی در اینترنت طراحی شده هست و طبیعتا نیاز شما بصورت کامل در یکـی از این هفت تیـم قرار دارد. امروز قرار هست در انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران فرق این هفت تیـم را بازبینی کنیم ، این هفت تیـم به فضاهای میزبانی وب اشتراکی یا Shared Hosting ، میزبانی وب از نوع خرده فروشی یا Reseller Hosting ، میزبانی وب Cloud یا Grid ، میزبانی وب سرورهای مجازی خصوصی یا VPS ، میزبانی وب اختصاصی یا Dedicated ، میزبانی Colocation و سلف سرویس گفته می گـردد که در ادامه هر یک از این سرویس ها را بصورت جداگانه برای شما تشریح خواهیم کرد.

1- فضای میزبانی وب اشتراکی یا Shared Hosting

فضای میزبانی وب اشتراکی یا Shared Hosting دقیقا همـان چیزی هست که از نامش هم پیدمی باشد. وب سایت شما بر روی سروری میزبانی می گـردد که بر روی ان وب سایت های دیگری نیز میزبانی می شوند. فقط مزیت بهره گیری از فضاهای میزبانی اشتراکی ارزان بودن و به صرفه بودن آنان می باشد. شما شانس دارد برای فضای وب میزبانی وب سایت خود در طی یکسال تنها 50 یا 100 هزار تومان هزینه نمایید ولی این را نیز می بایست در نظـر داشته باشید که هر چقدر هم که وب سرور مورد نظـر پر قدرت باشد تمام قدرت سرویس دهی میـان وب سایت های موجود در آن بصورت مشترک مورد بهره گیری قرار می گیرد. بزرگترین عیبی که در فضاهای میزبانی وب اشتراکی وجود دارد این هست که شما شانس دارد قربانی بهره گیری زیـادتر وب سایت های دیگر موجود در همـان Host از منایع سرور شوید. وجود یک وب سایت محبوب تر و پر بازدیدتر باعث می گـردد که این وب سایت منابع زیادتری را به خود اختصاص دهد و در سرانجام وب سایت شما نیز تحت اثر قرار می گـیرد .

سرویس های میزبانی وب یا Web Hosting

سرویس های میزبانی وب یا Web Hosting

از طرف دیگر چنان چه وب سایت شما یک وب سایت پربازدید باشد شانس دارد سرویس خوبی اخذ نماید ولی این در ازای گرفتن منابع از وب سایت های دیگر امکانپذیر می باشد. Shared Hosting تنها وقتی خوب هست که وب سایت شما به ندرت بازدید دارد و یا ترافیک بیشتری ندارد ، به نوعی چنان چه واقعا تازه کار می باشید و می خواهید نخستین تجربه میزبانی وب را داشته باشید از این سرویس بهره گیری نمایید . هیچوقت فراموش نمی کنم که در سالهای ابتدایی که دامنه itpro.ir را ثبت کرده بودم ، از هر نرم افزار رایگان ی برای راه اندازی وب سایت بهره گیری کردم و چون هزینه برای من خیلی با ارزش بود از این هاست های اشتراکی بهره گیری می کردم . بعضا شما هاست های اشتراکی را پیدا می نمایید که بصورت رایگان فضایی را به شما اختصاص می دهند ولی در نهایت تنها و تنها برای آغاز کار مناسب می باشند .

2- میزبانی وب خرده فروشی یا Reseller Hosting

اغلب سرویس دهندگان فضاهای میزبانی اشتراکی یا Shared Hosting خودشان بصورت مستقیم فضاها را به کاربران نمی فروشند بلکه آنان را بصورت یک پنل مدیریتی در اختیار یک سری خرده فروش یا Reseller قرار می دهند و این Reseller ها می باشند که کاربران را جذب و به آنان سرویس دهی می نمایـند . دقیقا چیزی مثل کامل فروشی و جزئی فروشی ، کارخانه بصورت مستقیم محصول را به دست خریـدار نمی رساند بلکه از طریق کمپانـی های واسط آنان را در اختیار سوپر مارکت ها قرار می دهد تا مردم از آن بهره گیری نمایـند . اینگونه فضاهای Hosting در زیـادتر مسائـل از همینShared Hosting ها می باشند که در استـایل یک سری بسته های میزبانی با ابزارهای مدیریتی در اختیار خرده فروش ها قرار می گیرند. فرق اصلی آنان با Shared Hosting در این هست که در Shared Hosting شما نخواهید توانست فضا را در اختیار کاربران دیگر قرار دهید ولی در Reseller Hosting شما ابزارهای مدیریتی در اختیار دارید که خواهید توانست به کاربرانی که از شما خرید می نمایـند فضا و امکانات ضـروری را بصورت زمانبندی شده و منظم عرضه دهید. در واقع شما مدیریت های فنی زیادتری رو فضای میزبانی وب خود دارید. نرم افزارهای ویژه ای برای مدیریت اکانت های کاربرانی که از Reseller ها خرید می نمایـند وجود دارد که از نمونه آنان می توان به Web Host Manager یا WHM اشاره نمـود ، با وجود چنین نرم افزاری یک Reseller Hosting خواهـد توانست فاکتورهای کاربران ، امکانات اضافه تر و بسیاری دیگر از امکانات را در اختیار کاربرانش قرار دهد ، بعضا یک Reseller Hosting خواهـد توانست امکانات پایین را در اختیار کاربرانش قرار دهد :

  • قالب های رایگان وب سایت
  • حمایت فنی مناسـب تر از فضای میزبانی
  • اسامی اختصاصی برای سرورها
  • تعداد ایمیل و یا Database های زیـادتر و ….
سرویس های میزبانی وب یا Web Hosting

سرویس های میزبانی وب یا Web Hosting

برای راه اندازی یک سرویس وب هاستینگ شما به سرور و دانش فنی و هزینه های نسبتا بیشتری دارید ولی اکثر سرویس های میزبانی وبی که در ایران مشاهده می کند از این نوع می باشند . در چنین شرایطی برای مثال من به عنوان مدیر کل انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران تصمیم می گیرم که فضای میزبانی وب Reseller Hosting عرضه بدهم ، با یک Datacenter در بیرون از کشور که حاوی توانایی Reseller Hosting هست ارتباط می گیرم ، هزینه کرایه یک یا چند ساله سرویس را به آنان پرداخت می کنم و آنان به من یک پنل مدیریتی می دهند که می توانم از این به پـس به کاربران بصورت مستقیم و حتی با نام تجاری انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران محصولاتم را به فروش برسانم. طبیعی هست که هزینه بهره گیری از چنین سرویسی به نسبت زیـادتر از سرویس های Shared Hosting معمولی هست و شما خواهید توانست از چنین روشی برای درآمد زایی بهره گیری نمایید . با دقت به اینکه Reseller Hosting ها را زیـادتر باید از بیرون از کشور ساخته کنیم پس نسبتا بین 20 تا 50 دلار در ماه هزینه کرایه کردن این نوع سرویس می باشد.

3- فضای میزبانی Cloud یا Grid

سرویس های میزبانی وب یا Web Hosting

سرویس های میزبانی وب یا Web Hosting

قبلا در انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران در زمینه فرق های میـان Cloud Computing و Grid Computing را به شما عزیزان توضیح داده ام. تکنولوژی بهره گیری از ساختـار Cloud Computing و Grid Computing یک تکنیک هاستینگ تازه به شمار می رود که در این تکنیک بعضا ده ها یا احتمالا صدها عدد سرور با یکدیـگر بصورت همزمان کار می نمایـند و سرویس دهی می نمایـند ولی از نظـر کاربرانی که از این سرویس ها بهره گیری می نمایـند تنها یک سرور دیده می شوند. ایده طراحی چنین زیرساختی این بوده هست که با بهره گیری به این علـت ش ، مدیران هاستینگ براحتی می توانند بدون اینکه کاربر متوجه گـردد ، موقعی کمبود منابع ، به این زیرساخت سرورها و منابع سخت افزاری و نرم افزاری مورد نیاز را اضافه نمایـند و فضای Cloud و Grid خود را بزرگتر نمایـند . یکـی از خصوصیات ی خیلی جذاب و منحصر به سرویس های Cloud Computing و Grid Computing این هست که شما هزینه ها را خواهید توانست بر حسب میزبان بهره گیری از منابع در این زیرساخت پرداخت نمایید ، یعنی اینکه هر که بامش بیش .. برفش زیـادتر … در این نوع سرویس ها بسته هایی عرضه می شوند که در انگلیسی به عنوان Pay What You User به مفهوم به حد ای که استفاده می نمایید پرداخت نمایید می باشد. در زمینه هزینه نمی خواهیم حرف کنیم ولی آگاه باشید که طبیعتا با وجود چنین بسته هایی شما برای پهنای باند ، CPU ، RAM و سایـر منابع مورد نیاز مبلغ زیادتری را خواهید پرداخت. هم اکنون با گسترش تکنولوژی های Cloud Computing در ایران نیز مراکز داده ای وجود دارند که چنین سرویس هایی را عرضه می دهند. بد نمی بـاشد تا اینجا که این مطلب را مطالعه کرده اید نگاهی هم به فرق های میـان Public Cloud و Private Cloud بیاندازید.

4- سرورهای مجازی خصوصی یا ( Virtual Private Server (VPS

سرویس های میزبانی وب یا Web Hosting

سرویس های میزبانی وب یا Web Hosting

سرورهای مجازی خصوصی یا VPS ها در واقع یک سرور فیزیکـی می باشند که بوسیـله تکنیک های مجازی سازی یا Virtualization مبدل به چندین سرور مجازی شده اند که هر یک بصورت یک سرور مجزا خواهـد توانست بر روی این سیستم فیزیکـی کار نمایـند . سرورهای مجازی خصوصی یاVPS ها در واقع یک نوع میزبانی وب می باشند که در میـان Shared Hosting و Dedicated Server یا سرورهای اختصاصی طبقه بندی می شوند و یک حد میانه می باشند . هر چند که هر یک از VPS های موجود در یک سرور فیزیکـی از منابع سرور فیزیکـی بصورت اشتراکی بهره گیری می نمایـند ولی به هر حال این منابع بصورت قطعاتی مجزا و تفکیک شده در اختیار VPS ها قرار می گیرد و منابع پردازشی بر حسب میزان بهره گیری زیـادتر یا کمتر سرورها از منابع از آنان کم و یا زیاد نمی شود . به این علـت شما با بهره گیری از VPS ها مطمئن می باشید که بهره گیری زیـادتر بقیه وب سایت ها یاVPS های موجود بر روی سرور فیزیکـی ، منابع سرور مجازی شما را تحت اثر قرار نمی دهد ، در عین حال شما هزینه ای که برای کرایه کردن یک سرور مجازی پرداخت می نمایید با هزینه های پرداختی برای یک سرور اختصاصی یا Dedicated Server به نسبت پایینتر می باشد. هم اکنون وب سایت انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران بر روی یک VPS پر قدرت قرار داده شده هست و موقعی کمبود منابع بلافاصله توانایی ارتقای آن وجود دارد. هزینه ای که برای کرایه کردن یک VPS پرداخت می نمایید قطعا از هزینه های میزبانی وب اشتراکی یا Shared Hosting زیـادتر است و به نسبت از هزینه های سرورهای اختصاصی یا Dedicated کمتر می باشد. هزینه ها در این سرورها بر حسب قدرت پردازشی تضمین شده ، حافظه RAM و فضای ذخیره سازی هارد دیسک گوناگـون هست و شانس دارد از ماهانه 60 هزار تومان یا 700 هزار تومان متغیر باشد. دقت نمایید که در سرورهای مجازی در نهایت مدیریت ماشین مجازی و تخصیص منابع و مـوارد سخت افزاری آن بر عهده سرویس دهنده هاستینگ شما است و شما دسترسی به سخت افزاری که ماشین مجازی بر روی آن نصب شده هست ندارید.

5- سرورهای اختصاصی یا Dedicated Server

سرویس های میزبانی وب یا Web Hosting

سرویس های میزبانی وب یا Web Hosting

وقتی که شما یک سرور اختصاصی در اختیار دارید ، در واقع به این مفهوم هست که شما یک سرور فیزیکـی را از یک کمپانـی هاستینگ کرایه کرده اید. شما در چنین شرایطی خواهید توانست از امکانات خاص ای بهره گیری نمایید برای مثال خواهید توانست برای سرورهای فیزیکـی لینوکس خود دسترسیroot به سرور داشته باشید و یا برای سرورهای ویندوزی بتوانید از boot سیستم با بهره گیری از تکنولوژی ILO تمام فرآیند های بوت سیستم خود را مشاهده و به آنان دسترسی پیدا نمایید . هزینه پیاده سازی سرورهای اختصاصی به نسبت از Shared Hosting و VPS خیلی بالاتر هست ، شما در شرایطی دست به کرایه یک سرور اختصاصی می نمایید که وب سایت شما حاوی ترافیک خیلی بالایی بوده و راه حل های قبلی برای این نیاز شما پاسخـگو نبوده اند. نکته با ارزش در بهره گیری از سرورهای اختصاصی در این هست که شما می بایست یا دانش فنی ضـروری برای مواظبت کردن چنین سروری را داشته باشید و یا فردی را به عنوان مدیر سرور استخدام نمایید تا مواظبت کردن سرور شما را انجام دهد. خوشبختانه چنان چه دوست ها ITPRO نیت بهره گیری از سرورهای اختصاصی را در آینده داشته باشند با این مساله به امید خدا مواجه نخواهند بود. در کشور عزیزمان ایران و با راه اندازی اینترانت ملی هم اکنون اکثر سرویس دهنده های معتبر اینترنتی در کشور خدمات Dedicated Server را به شما عرضه می دهند.

6- سرویس همکاری مکانی یا Colocation

سرویس های میزبانی وب یا Web Hosting

سرویس های میزبانی وب یا Web Hosting

این کلمه در واقع ترکیبی از دو کلمه Collaboration و Location هست و هر چقدر در دیکشنری دنبال کلمه فارسی گشتم خوشبختانه پیدا نشد. در چنین حالتی شما از یک Datacenter فضای رک را کرایه می نمایید . در سرویس های colocation این شما می باشید که سرور سخت افزاری و نرم افزارهای درون آن را ساخته می نمایید و تمام این کارها بر عهده خود شماست ، مرکز داده ای که سرویس را از ان اخذ کرده اید تنها وظیفه رساندن انرژی یا همـان برق به سرور شما ، فراهم کردن امنیت فیزیکـی سرور شما و در نهایت عرضه لینک پر سرعت اینترنت را بر عهده دارد. این یعنی شما خودتان مسئول سخت افزار و نرم افزار سرور می باشید ، خودتان مسئول فراهم کردن فضای دیسک می باشید و در نهایت این شما می باشید که مسئول Backup گیری از تمام چیز و اکثر مـوارد دیگر می باشید . چنان چه سخت افزار شما دچار مساله شود ، شما مسئول می باشید که سخت افزار جایگزین را ساخته نمایید و Backup های مورد نیاز را ساخته کرده و بر روی سخت افزار تازه Restore نمایید . چنان چه شما دانش ضـروری نسبت به سخت افزار سرور و ضمناً تخصصی ضـروری در زمینه مواظبت کردن و راه اندازی سرورهای سخت افزاری را دارید خواهید توانست از چنین سرویسی بهره گیری نمایید در غیر اینصورت برای شما چنین سرویسی پیشنهاد نمی گـردد ، این نوع از سرویس ها برای وب سایت هایی بهره گیری می گـردد که حاوی ترافیک خیلی بالا می باشند و در سرانجام می خواهند تمام چیز در اختیار مدیران وب سایت باشد ، در چنین سرورهایی امنیت اطلاعات شما بسته به دانش فنی خودتان تعریف می شود . هم اکنون در ایران زیـادتر ICP های مطرح کشور خدمات Colocation را در اختیار کاربران قرار می دهند. به امید خدا در سـال بعد یکـی از نخستین اهداف وب سایت انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ساخته یک سرور با بهره گیری از Colocation در ایران می باشد.

7- سرویس های Self Service

سرویس های میزبانی وب یا Web Hosting

سرویس های میزبانی وب یا Web Hosting

قویترین و قدرتمند ترین نوع سرویس دهی این هست که تمام کارها را خودتان انجام دهید. شما خودتان سرورهای سخت افزاری را خریداری می نمایید و نرم افزارهای آنان را ساخته و نصب و راه اندازی می نمایید . فضای اتاق سرور یا مرکز داده را بصورت فیزیکـی ساخته می نمایید و در آن رک ها و قفسه ها و سویچ ها و روترهای خودتان را قرار می دهید و تمام را پیکربندی می نمایید ، پیاده سازی تمام سیستم های خنک نمایـند ه و قدرت بوسیـله شما انجام می گـردد و شما برای اطمینان از Availability سیستم ها آنان را بصورت Redundant هم می بایست در نظـر بگیرید. بعضـی از نکات ی که شما می بایست در طراحی چنین سرویسی ساخته نمایید به شرح پایین است :

  • فضای مرکز داده
  • سیستم های خنک نمایـند ه
  • سیستم های برق رسانی ( به همراه برق پشتیبان )
  • پهنای باند
  • سخت افزار سرور
  • مدیر مرکز داده
  • ساختار Backup گیری و امنیت داده ها و …

تازه این بعضـی از کارهایی هست که می بایست انجام گـردد ، ولی طبیعتا تمام چیز دست خودتان هست و خواهید توانست هر کاری که دوست داشتید در این مرکز داده انجام دهید ولی هر چقدر پول بدهید همانقدر آش می خورید پس هزینه پیاده سازی Self Service یک مرکز داده واقعا شانس دارد سر به فلک بزند.

خب دوستان به انتهای مقاله سرویس های میزبانی وب یا Web Hosting رسیدیم . از توجه و همراهی شما سپاسگزاریم. برای مشاهده اطلاعات بیشتر در مورد سرور مجازی و سرور اختصاصی سایر مقالات این سایت را مشاهده بفرمایید.