آشنایی با مفهوم RAID و کاربرد آن

در این پست از  سایت ایران وی پی اس قصد داریم شما همراهان و کاربران عزیز را با مفهوم RAID و کاربرد آن آشنا کنیم. امیدواریم مقاله آشنایی با مفهوم RAID و کاربرد آن مورد توجه شما قرار بگیرد و برایتان مفید و کاربردی باشد. تا انتهای مقاله ما را همراهی بفرمایید.

آشنایی با مفهوم RAID و کاربرد آن

آشنایی با مفهوم RAID و کاربرد آن

بنا به ضرورت و ارزش ی که RAID در میـان اهل فن (فناوری اطلاعات) پیدا نمـوده است، بر آن شدیم تا مطلبی در خور، جهت بسط کارکردهای این تکنولوژی نه چندان تازه به میـان آوریم که امیدواریم مورد بهره گیری تمام کاربران و خوانندگان قرارگیرد.

آشنایی با مفهوم RAID و کاربرد آن

آشنایی با مفهوم RAID و کاربرد آن

RAID کوتاه شده عبارت Redundant Array of Independent Disks و به معنای آرایه‌ پشتیبان دیسک‌‌ های جداگانه  می باشد که کار آن ایجاد یک واحد از کـل چند هارد دیسک می باشد. در واقع با قرار دادن چند هارد دیسک در کنار هم و پیاده سازی RAID تمام هارد دیسک های ما به یک واحد مبدل خواهند شـد و سیستم تمام آنها را تنها به عنوان یک مأخذ واحد می بیند که بسته به اینکه چه سطحی از RAID پیاده سازی شده باشد میتواند موجـب بیشتر شدن کارایی و یا امنیت اطلاعات و یا تلفیقی از این دو شود.

درحال حاضر ه کاربرد RAID گسترش بییشتری نسبت به معنای آن یافته و فناوری ویژه ای را تحت پوشش قرار می‌ دهد که توانایی تقسیم و رونوشـت اطلاعات را میـان چندین دیسک دارد.

کلمه دیسک مطرح شد و یادم آمد که بهره گیری کنونی این کلمه هم از معنای لغوی این کلمه فراتر رفته می باشد. دیسک به معنای دایره یا هر صفحه گرد می باشد.  تا مدت‌‌ها این نام برازنده ای بود، چون ‌هارددیسک، دیسک فشرده و فلاپی دیسک هر سه حاوی صفحات گرد برای ذخیره اطلاعات بودند و دیسک درون آن‌‌ ها مأخذ ذخیره اطلاعات بود. ولی درحال حاضر ه در SSD‌ ها و فلش دیسک‌‌ ها، دیگر اثری از صفحه ها گرد نمی بـاشد و این کلمه مفهومی گوناگـون نسبت به معنای لغوی آن پیدا نمـوده می باشد.

دربـاره RAID هـم همین مقوله صدق می‌کند. معنی این کلمه گسترده‌ تر از معنای لغوی واژگـان ایـجاد دهنده این مخفف می باشد. همـان گونه که بدان اشاره شد، این فناوری می‌تواند برای بیشتر شدن امنیت ذخیره داده ها و یا بیشتر شدن کارایی مطالعه و نوشتن از و بر روی دیسک‌‌ها به کار برود.

پیاده سازی RAID همچون بیشـتر دیگر از تکنولوژی ها هم به شیوه دشوار افزاری و هم نرم افزاری میسر می باشد که مسلماً مدل دشوار افزاری حاوی سرعت و ایستادگی زیادتری است و مدل نرم افزاری تنها در شرایطی توصیه می گـردد که با کمبود امکانات و بودجه مواجه هستیم و یا اینکه قرار می باشد بر روی یک سیستم پشتیبان و نه مادر پیاده سازی شود.

خب دوستان به انتهای مقاله آشنایی با مفهوم RAID و کاربرد آن رسیدیم. از توجه و همراهی شما سپاسگزاریم. در پست های بعدی نیز به بررسی انواع RAID خواهیم پرداخت.

قابل ذکر است، همانگونه که در جریان مباحث این سایت هستید، محوریت این مطالب در مورد سرور مجازی و هاستینگ است که می توانید اطلاعات تخصصی و جامعی در این مورد کسب نمایید.