سوالات رایـج دربـاره ثبت دامنه در نیک(قسمت اول)

زمانی که بخواهید دامنه ای را در سایت نیک ثبت کنید ممکن است سوالات زیادی برای شما مطرح شود. در این پست قصد داریم سوالات رایـج دربـاره ثبت دامنه در نیک را برای شما دوستان عزیز ارئه نماییم و پاسخ مناسبی به هرکدام از آن ها بدهیم . امیدواریم مقاله سوالات رایـج دربـاره ثبت دامنه در نیک برای شما مفید واقع شود

سوالات رایـج دربـاره ثبت دامنه در نیک

سوالات رایـج دربـاره ثبت دامنه در نیک

دامنه آی آز .ir یک دامنه ملی است و بوسیـله مرکز تحقیقات فیزیک نظـر ی به اثبات و ثبت نهایی می رسد. مدت وقـت ثبت این دامین 1 ساله یا بصورت 5 ساله می باشد. برای ثبت دامنه خواهید توانست به وب سایت تگراهاست رجوع  نمایید.

سوالات رایـج دربـاره ثبت دامنه در نیک عبارتند از :

1- شناسه کاربری (nic handle) چیست؟

اگرتاکنون عضو سایت ما نبوده‌اید می‌توانید با تهیه شناسه کاربری جدیددر سایت عضو شوید. این شناسه به منزله نام کاربر (user name) خواهد بود.

2- چطور شناسه کاربری تهیه کنم؟

به صفحهٔ «ساختن شناسهٔ کاربری جدید» رجوع نمایید. در این صفحه ابتدا می بایست نوع شناسهٔ مورد نظـر را گزینش کرده و دقت نمایید، که با هر نوع شناسه تنها قادر به ثبت پسوندهای ویژه ای از دامنه‌ها می‌باشید.

اقسام شناسه‌های کاربری:

  • شناسهٔ فـرد حقیقی
  • شناسهٔ شرکت، مؤسسه یا نهاد غیردولتی
  • شناسهٔ وزارتخانه، سازمان یا کمپانـی دولتی
  • شناسهٔ مرکز آموزشی و تحقیق ی
  • شناسهٔ محدود

شخص حقیقی
صاحبان این نوع شناسه تنها می توانند به عنوان مالـک امتیاز برای دامنه‌های پایین معرفی شوند:

  • ‎.ir
  • ‏.ایران
  • ‎.id.ir

شرکت، مؤسسه یا نهاد غیردولتی
همه شرکت‌ها (اعم از مسولیت محدود، سهامی عام و …)، دستگاهها ، انجمن‌ها، نشریات و روزنامه‌ها و کلیه افـراد حقوقی که در سازمان ثبت شرکت‌ها، اتحادیه صنفی یا سازمان ثبت اسناد رسمی کشور به ثبت رسید‌ه‌اند و شماره ثبتی دارند.صاحبان این نوع شناسه تنها می توانند به عنوان مالـک امتیاز برای دامنه‌های پایین معرفی شوند:

  • ‎.ir
  • ‏.ایران
  • ‎.co.ir
  • ‎.org.ir
  • ‎.net.ir

وزارتخانه، سازمان یا کمپانـی دولتی
همه سازمان‌ها، وزارتخانه‌ها و دستگاهها وابسته به قوای سه‌گانه.صاحبان این نوع شناسه تنها می توانند به عنوان مالـک امتیاز برای دامنه‌های پایین معرفی شوند:

  • ‎.ir
  • ‏.ایران
  • ‎.gov.ir
  • ‎.co.ir

مرکز آموزشی و تحقیق
همه سازمان‌ها و مراکز تحقیقاتی، آموزشی، دانشگاهی، مدارس و کلیه افـراد حقوقی که از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت، بهبود و آموزش پزشکی جواز دارند.صاحبان این نوع شناسه تنها می توانند به عنوان مالـک امتیاز برای دامنه‌های پایین معرفی شوند:

  • ‎.ir
  • ‏.ایران
  • ‎.sch.ir
  • ‎.ac.ir
  • ‎.org.ir

شناسه‌ی محدود
صاحبان این نوع شناسه می‌توانند درکنار تقاضـای برای ثبت دامنه، به عنوان رابط مالی و فنی دامنه‌ها قرارگیرند. افـراد حقیقی که در نظـر دارند فقط برای دیگران دامنه ثبت نمایـند یا فقط به عنوان رابط فنی و مالی دامنه‌ها معرفی شوند می‌توانند با وارد کردن حداقل اطلاعات، شناسه اخذ نمایـند .

جهت تکمیل ساختـار شناسه و اخذ شناسهٔ کاربری، روی دکمهٔ «تکمیل ساختـار و اخذ شناسه» کلیک نمایید . لطفاً مد نظر داشته باشید که تکمیل اطلاعاتی که در کنار آن‌ها علامت * (ستاره) وجود دارد، اجباری می باشد. پـس از تکمیل فرم، روی دکمهٔ «بازنگری» کلیک نمایید .

بعد از وارد کردن نام کامل سازندهٔ ساختـار شناسه، روی دکمهٔ «موافقم، اخذ شناسه» کلیک نمایید. شناسهٔ کاربری شما نمایش داده می شود و رمز گذر به آدرس پست الکترونیکـی شما فرستاده می شود .

نکته: زدن دکمهٔ «موافقم»، به منزلهٔ اطلاع از شرایط و ضوابط ثبت شناسه و پذیرفتن مقررات جاری ثبت شناسه می‌باشد.

مرکز ثبت دامنهٔ ‎.ir به تقاضـای اشخاصـی که اسناد مثبِت هویت آن‌ها با مشخصات مندرج در شناسهٔ کاربری متعارض است، ترتیب اثر نمی دهد و مرکز هیچطور مسئولیتی در پذیرش تقاضـای این افـراد ندارد.
دقت نمایید پست الکترونیکـی تکراری برای تهیه شناسهٔ کاربری قابل قبول نمی‌باشد.
از آنجا که مکاتبات مرکز ثبت دامنه از طریق پست الکترونیکـی با شما صورت می‌گیرد، لطفاً آدرس پست الکترونیکـی خود که اغلب ً از آن بهره گیری می‌نمایید ، وارد نمایید
سوال محرمانه و جـواب آن، روشی برای ممانعـت از دسترسی غیرمجاز دیگران به شناسه و حساب کاربری شماست و فقط شما می بایست این جـواب را آگاه باشید . لطفاً در حفظ جـواب محرمانهٔ خود کوشا باشید.

3- چطور یک شناسهٔ محدود را به شناسهٔ فـرد حقیقی مبدل کنیم؟

لطفاً مد نظر داشته باشید که صاحبان این نوع شناسه تنها می‌توانند به عنوان رابط فنی و مالی دامنه قرار بگیرند و یا برای صاحب‌امتیاز دیگری، ساختـار ثبت را تکمیل نمایند. برای ثبت دامنه با این نوع شناسه به عنوان صاحب‌‌امتیاز، می بایست ابتدا آن را به شناسهٔ فـرد حقیقی مبدل نمایید.

برای این کار تقاضـای ی حاوی اطلاعات پایین را برای مرکز ثبت دامنه ارسال نمایید:نشانی پستی حاوی کشور، استان/ایالت، شهر، نشانی (حاوی خیابان اصلی، خیابان فرعی، کوچه، پلاک)، کدپستی ده رقمی، تلفن.
مد نظر داشته باشید تقاضـای می بایست قطعا بوسیله ی مالـک شناسهٔ کاربری نوشته و امضا شده باشد و ارسال رونوشـت کارت ملی و یا پاسپورت معتبر الزامی می‌باشد.

4- چطور رمز گذر (گذرواژه) خود را تغییر دهم؟

اگر گذرواژه خود را می‌دانید و می‌خواهید آنرا تغییر دهید پـس از داخل به سامانه ایرنیک از طریق مورد تغییر گذرواژه رمز گذر خود را تغییردهید
اگر رمز گذر خود را فراموش کرده ‌اید از طریق مورد بازنشاندن گذرواژه با وارد کردن شناسه یا ایمیل خود، یک رمز موقت به ایمیل شما فرستاده می شود .
بعد از داخل با این گذرواژه و جـواب دادن به سئوال محرمانه می‌توانید گذرواژه دلخواه خود را جایگزین نمایید .

5- چطور مالـک امتیاز دامنه انتقال یافته از سامانه قدیم را مشـخص کنم؟

اگر دامنه‌ای دارید که در سامانهٔ قدیمی ایرنیک ثبت شده و در سامانهٔ ایرنیک، شناسه‌ای ضمناً بر طبق مشخصات صاحب‌امتیاز کنونی دامنه ندارید، برای مشـخص صاحب‌امتیاز دامنه در سامانهٔ ایرنیک، می‌توانید به یکـی از دو شیوه پایین عمل نمایید :

چنان چه که می‌توانید با رابط اداری دامنه به سامانه ایرنیک وارد شوید:
با بهره گیری از صفحهٔ «ساختن شناسهٔ کاربری»، شناسه‌ای ضمناً بر طبق مشخصات صاحب‌امتیاز دامنه تهیه نمایید . پـس از آن ، با شناسهٔ رابط اداری دامنه وارد سامانهٔ ایرنیک شده، روی نام دامنه کلیک کرده و در بخـش «شناسهٔ تازه را معیـن نمایید»، شناسه و یا آدرس پست الکترونیکـی صاحب‌امتیاز دامنه را وارد کرده و روی پیوند «تقاضـای جایگزینی صاحب‌امتیاز جدید» کلیک نمایید .
برای تغییر مالـک امتیاز دامنه، واحد ثبت، مشخصات قید شده در شناسهٔ تازه را با مشخصات صاحب‌امتیاز دامنه که در سامانهٔ ایرنیک ثبت شده، مقایسه می‌کند. موقعی گوناگـون بودن مشخصات فردی تقاضـای رد شده و موقعی یکسان بودن همه مشخصات تقاضـای مورد قبول قرار می‌گیرد.
چنان چه که نشانی قید شده در شناسهٔ تازه با نشانی ثبت شده برای صاحب‌امتیاز دامنه گوناگـون باشد، صاحب‌امتیاز دامنه می بایست با ارسال اسناد ، قبول مسئولیت را دربـاره تغییر نشانی اعلام نماید . اسناد مرتبط به قبول مسئولیت به نشانی پست الکترونیکـی صاحب‌امتیاز دامنه فرستاده می شود . برای ارسال تقاضـای قبول مسئولیت می‌توانید از «فرم تعهد» بهره گیری نمایید . دقت نمایید که افـراد حقوقی می بایست تقاضـای را بر روی سربرگ و با امضای مدیر سازمان یا مدیر علت شرکت، به همراه روزنامهٔ رسمی کمپانـی و افـراد حقیقی می بایست تقاضـای را به انضمام رونوشـت کارت ملی یا گذرنامه معتبر و با امضای دستی، تکمیل و ارسال نمایند. مراقب باشید که همـان شخصی که صاحب‌امتیاز فعلی دامنه است، می بایست نسبت به تکمیل و اثبات ساختـار اقدام نماید. فرم‌ و اسناد خواسته شده را می‌توانیداز طریق نمابر به شماره‌ی ۲۲۲۹۵۷۰۰ ۲۱ ۹۸+ و یا رجوع به سامانه اخذ اسناد ایرنیک به نشانی http://www.nic.ir/Upload_Document و با گزینش مورد «انجام تغییرات برروی دامنه» از قسمـت دامنه اقدام به ارسال اسناد نمایید.
چنان چه که به رابط اداری دامنه دسترسی ندارید:
شناسه‌ای ضمناً بر طبق مشخصات صاحب‌امتیاز دامنه در سامانهٔ ایرنیک تهیه نمایید . موقعی عدم دسترسی به رابط اداری دامنه، در صورتیکه مالـک امتیاز دامنه فـرد حقوقی است، «فرم معرفی شناسهٔ صاحب‌امتیاز» را بر روی سربرگ و با امضای مدیر سازمان یا مدیر علت شرکت، به همراه روزنامهٔ رسمی کمپانـی و چنان چه مالـک امتیاز دامنه، فـرد حقیقی است آن را به انضمام رونوشـت کارت ملی یا گذرنامه معتبر و با امضای دستی، تکمیل و ارسال نمایید. مراقب باشید که همـان شخصی که صاحب‌امتیاز فعلی دامنه است، می بایست نسبت به تکمیل و اثبات ساختـار اقدام نماید. فرم‌ و اسناد خواسته شده را می‌توانیداز طریق نمابر به شماره‌ی ۲۲۲۹۵۷۰۰ ۲۱ ۹۸+ و یا رجوع به سامانه اخذ اسناد ایرنیک به نشانی http://www.nic.ir/Upload_Document و با گزینش مورد «انجام تغییرات برروی دامنه» از قسمـت دامنه اقدام به ارسال اسناد نمایید.برای تغییر مالـک امتیاز دامنه، واحد ثبت، مشخصات قید شده در شناسهٔ تازه را با مشخصات صاحب‌امتیاز دامنه که در سامانهٔ ایرنیک ثبت شده، مقایسه می‌کند. موقعی گوناگـون بودن مشخصات فردی تقاضـای رد شده و موقعی یکسان بودن همه مشخصات تقاضـای مورد قبول قرار می‌گیرد.

بعد از بازبینی اسناد ارسالی، شناسه‌ی معرفی شده در نامه، به عنوان شناسه‌ی مالـک امتیاز دامنه تعریف می شود . موقعی ایجاد مشکل، متخصصین واحد ثبت دامنه از طریق پست الکترونیکـی با شما مکاتبه خواهند کرد. توصیه می‌کنیم پـس از داخل فوراً نسبت به تنظیم سایـر رابط‌هایِ دامنه اقدام نمایید. اعمال این تغییر با کلیک کردن بر روی نام دامنه و گزینش گزینه‌ی تغییر رابط‌ها امکانپذیر می‌باشد.

6- چطور یک دامنه را منتقل کنم؟

نخست دقت نمایید که تنها دامنه‌هایی که در سامانهٔ تازه ثبت شده‌باشند یا شناسهٔ مالـک امتیاز آنان تازه و قابل داخل (login) به سامانه باشد، قابل انتقال می باشند .در صورتیکه شناسه مالـک امتیاز دامنه قدیمی است نسبت به جایگزین کردن شناسه مالـک امتیاز اقدام نمایید.
انتقال دهنده (مالـک امتیاز فعلی)
باشناسه کاربری خود وارد شوید.
به صفحهٔ انتقال دامنه رجوع نمایید ، نام دامنهٔ مورد نظـر را در بخـش «فروش دامنه» قید کرده و دکمهٔ «بعدی» را بزنید. یک شمارهٔ رمز(pin) برای عرضه به مشتـری دامنه اخذ خواهید کرد. شما می‌توانید این عملیات را از صفحه «دامنه‌های من» با کلیک بر روی نام دامنه مورد نظـر انجام دهید.
شماره رمز را به دارنده تازه دامنه اطلاع دهید.
منتظر بمانید تا دارندهٔ تازه عملیات مورد نیاز را انجام دهد سپس در بخـش «انتقال دامنه» دکمه مشاهده تقاضـای را کلیک نمایید . تقاضـای انتقال ظاهر می‌شودکه می‌توانید آن را اثبات یا رد نمایید .
درصورت تایید، عبارت «در انتظار اثبات مرکز ثبت» ظاهر می شود و مقوله برای اثبات به مرکز ثبت دامنه منتقل می‌شود.
بسته به اینکه انتقال دهنده (مالـک امتیاز فعلی)، فـرد حقیقی یا حقوقی باشد و نشانی رسمی وی در ایران و یا بیرون از ایران باشد، مرکز ثبت دامنه اسناد ی را جهت اثبات انتقال تقاضـای خواهد کرد.
درخواست کنندگان درون ایران می‌توانند ساختـار انتقال را تکمیل و پـس از امضا به مرکز ثبت دامنه ارسال نمایند.
افـراد حقوقی ساختـار فوق را در سربرگ کمپانـی یا سازمان خود تکمیل کرده و قطعا با امضاء مدیرعامل یا فردی که در روزنامه رسمی حق امضاءدارد به همراه رونوشـت روزنامه رسمی کمپانـی ارسال نمایند.
افـراد حقیقی علاوه بر ساختـار تکمیل شده فوق می بایست رونوشت کارت ملی یا گذرنامه معتبر خود را نیز ارسال نمایند.

متقاضی تازه (مالـک امتیاز پیشنهادی)
با شناسه خود وارد سامنه ایرنیک شوید.
نام دامنه و شماره رمز (pin) را که از مالـک امتیاز فعلی اخذ کرده ‌اید در صفحه انتقال دامنه واردنمایید .
رابط‌های تازه دامنه‌ای را که خریداری می‌نمایید ، گزینش نمایید.
توجه نمایید تنها فردی که تقاضـای انتقال دامنه را می‌سازد، می بایست هزینه انتقال دامنه را پرداخت نماید . چنان چه مایلید یکـی از نمایندگان فروش ایرنیک هزینه انتقال را پرداخت نماید ، لطفاً نام دامنه به همراه شناسه مالـک امتیاز تازه دامنه(شناسه خریدار) و شماره رمز (pin) آن را در اختیار نمایندگان فروش قراردهید تا آن‌ها برای شما تقاضـای انتقال دامنه تهیه نمایـند .
توجه نمایید که چنان چه برای قرار دادن دیگر شناسه‌ها به عنوان رابط‌های یک دامنه، آن شناسه‌ها می بایست شما را مجاز به این کار کرده باشند. برای اطلاع از جزئیات این امر به قسمـت مدیریت رابطه‌های مجاز در این صفحه رجوع نمایید.
سیاست ثبت دامنه را مطالعه کرده و برای پذیرفتن آن گزینهٔ «بله، قبول دارم» را علامت بزنید. حالا روی دکمهٔ «تقاضـای انتقال» کلیک نمایید .
نکته: هزینه انتقال یک واحد مساوی با ۸۰۰۰۰ ریال می باشد.
تا مادامی که هزینه انتقال دامنه را پرداخت نکرده باشید تقاضـای شما مورد بازبینی ایرنیک قرار نمی‌گیرد.

بعد از اتمام مرحلـه ها بالا و پرداخت هزینه انتقال می بایست منتظر موافقت انتقال دهنده و مرکز ثبت دامنه بمانید. همیشه می‌توانیدبعد از پرداخت، با رجوع به صفحه «تقاضـای ‌های من» از وضعیت انتقال مطلع گردید.

خب دوستان در این پست به همین شش سوال اکتفا می کنیم .برای مشاهده ادامه سوالات رایـج دربـاره ثبت دامنه در نیک با پست بعدی ما را همراهی بفرمایید .