چگونه با بهره گیری از هاست یا سرور سایت راه اندازی کنیم ؟

چگونه با بهره گیری از هاست یا سرور سایت راه اندازی کنیم ؟ این سوال شاید برای شما نیز پیش آمده باشد که در این مقاله ما سعی داریم بصورت مختصر و مفید پاسخ آن را خدمت شما مخاطبان عزیز ارئه دهیم. جهت راه اندازی سایت با استفاده از هاست یا سرور ابتدا ما باید تفاوت هاست و سرور را بدانیم.

 

دو تفاوت عمده سرور و هاست عبارتند از: 

  • سرور نیازمند نصب و راه اندازی و نگهداشت و … هست ولی هاست آماده و حاضر می باشد. اکثر کمپانـی های میزبانی وب و خدمات وب کلیه این کارها اعم از فروش، نصب و راه اندازی و کانفیگ و ارتقاء و حمایت و … را انجام می دهند.
  • هزینه سرور اختصاصی یا VPS به مراتب زیـادتر از هاست است و مدیریت و نگهداشت آن نیز دشوارتر هست و نیازمند دانش مدیریت و نگهداشت سرور و سیستم علت و … می باشد

برای آغاز کار با دقت به اینکه جذب کاربر و بازدیدکننده کار راحتی نیست پیشنهاد می شود  یک هاست مناسب با دقت به وب سایتی که نیت راه اندازی آن را دارید (windows یا لینوکس-استاتیک یا داینامیک-ASPیاPHP-کدنویسی یا سیستم های مدیریت محتوا CMS) ساخته نمایید و در بلند مدت با دقت به نیازهایتان و با صبر و حوصله تصمیم گیری نمایید.

نکته: برای راه اندازی سایت با استفاده از هاست یا سرور لازم است که با مفاهیمی مانند دامنه، هاست و سرور آشنا شویم . هرکدام را جداگانه در زیر برایتان توضیح خواهیم داد.

 

الف:) دامنه

راه اندازی سایت با استفاده از هاست یا سرور

راه اندازی سایت با استفاده از هاست یا سرور

دامنه (Domain) که در فرهنگ فارسی با تلفظ دامین بکار برده می‌شود در لغت به مفهوم «گستره» می‌باشد و در اینترنت به نامی اختصاصی گفته می‌شود که هر وب‌سایت برای تمایز و قابل دسترسی بودن نسبت به سایـر وب‌سایت‌ها به خود می‌گیرد، مثل .”Google.com”: هردامنه از یک یا چند بخـش تشکیل شده هست که با نقطه (دات) از هم جدا شده‌اند که بخـش اول ماهیت آدرس ‘www’ سمت دوم نام دامنه (به انگلیسی: Domain Name) به بخـش سوم پسوند موضوعی یا جی تی ال دی (Generic) و به بخـش پـایان پسوند کشوری یا مکانی یا سی تی ال دی (Country) می‌گویند، نام دامنه همـان نام سایت هست (مثل wikipedia) و پسوند دامنه شما بیانگر نوع سایت شما خواهد بود (مثل org).

 

ب) هاست

راه اندازی سایت با استفاده از هاست یا سرور

راه اندازی سایت با استفاده از هاست یا سرور

فضا و اطلاعات سایت شما می بایست بر روی یکـی از کامپیوتر های میزبان که 24 ساعت متصل به اینترنت هست قرار گیرد تا دیگران بتوانند در هر لحظه از شبانه روز به آن دسترسی داشته باشند. در واقع میزبان یا هاست ، همـه یا قسمتـی کوچک از فضای یک کامپیوتر همیشه متصل به اینترنت هست که به مرورگرها این توانایی را می‌دهد که با تایپ دامنه شما در قسمـت مرورگر خود ، بتوانند به صفحات وب سایت شما دسترسی پیدا کنند و یا برنامه ای ویـژه را برای تهیه آن صفحات اجرا کنند.

فضای هاست حاوی یک آدرس اینترنتی منحصر بفرد بنام IP ، یک حوزه منحصــر بفرد و یک نام منحصـر بفــرد که کامپیوتر شما را در شبکه می شناساند ، است . بعبارت بـقیـه ، میزبانی یک سایت عبارتست از فراهم نمودن مکانی مناسب بعنوان پایگاه مهـم برای ارسال و اخذ اطلاعات از طریق اینترنت که در اصطلاح فنی به آن Web Hosting گفته می شوند.

 

ج) VPS یا سرور مجازی

راه اندازی سایت با استفاده از هاست یا سرور

راه اندازی سایت با استفاده از هاست یا سرور

VPS که مخفف Virtual Private Server به معنای سرور اختصاصی مجازی است و برخـی وقتها از آن به عنوان VDS یا Virtual Dedicated Server نیز نام می برند، بطور ساده به سرویس های میزبانی فضایی می گویـند که شبیه یک سرور اختصاصی مستقل با دسترسی سطح بالا به سرور عمل می نمایند واما بصورت چندگانه و با هم بر روی یک سرور فیزیکـی قرار می گیرند. به عبارت بهتر، با بهره گیری از تکنولوژی مثل Virtuozzo و با بهره گیری از سخت افزارهای خیلی پر قدرت و پیشرفته، یک سرور فیزیکـی به چندین VPS با امکانات یکسان یا گوناگـون تقسیم می شود .

هر VPS بنا به تعریف اولیه، سهم ویژه ای از منابع سرور از قبیل پردازنده، حافظه اصلی، فضای دیسک سخت، پهنای باند و … را به شیوه اختصاصی و تضمین شده در اختیار خواهد داشت. هر VPS بطور کاملاً جداگانه عـمـل می کنـد. در نتیجـه VPS هـای موجود بر روی یک سـرور می توانند از سیستم های علت متفاوت و نرم افزارهای مختلـف و ورژن های مختـلفی بهره گیری نمایند.

مهمترین خصوصیت ها ی بهره گیری از VPS ها در مقایسه با سایـر سرویس های میزبانی، هزینه خیلی کمتر VPS ها نسبت به سرورهای اختصاصی و استقلال عملکرد و دسترسی بالاتر نسبت به سرویس های نمایندگی (Resseller/Shared Hosting) است بگونه ای که هزینه VPS ها در اکثر اوقات یک پنجم تا یک دهم هزینـه سـرور های اختصاصـی بوده ولی همه امکانات آنهـا را دارا می باشد.

ضمناً هر VPS میتواند به تعداد دلخواه IP معتبر اختصاصی نیز داشته باشد. در کـل از دید کاربر نهایی، VPS درست شبیه یک سرور اختصاصی بوده و کاربر به هیچ عنوان تفاوتی را در روش عملکرد و کیفیت خدمات این دو مشاهده نخواهد کرد.

 

در کل دو نوع سرور وجود دارد :

1- عمومی  2- اختصاصی

سرورهای عمومی

در سرور های عمومی چندین سایت از امکانات یک سرور بهره گیری می کنند که همه سخت افزار و نرم افزارهای آن قبلاً بوسیـله کمپانـی عرضه دهنده (پارس دیتا) نصب شده هست و به شیوه اشتراکی با سایت های بـقیـه می توانند از این امکانات بهره گیری نمایند.

سرورهای اختصاصی

سازمان ها، دستگاه ها بزرگ و ضمناً شرکت هایی که امنیت وب سایت هایشان خیلی با ارزش و حیاتی هست و از حساسیت بالایی برخوردار هست و از طرف بـقیـه می خواهند سرعت، ترافیک و مدیریـت زیـادتر و بهتری بر روی فضای خود داشته باشند، برای ساخته یک سرور اختصاصی اقدام می کنند. سرور اختصاصی به آنان این توانایی را می دهد که بر حسب نیاز و برنامه خود از امکانات متنوعی مثل آزادی در نصب نرم افزار های دلخواه، بهره گیری از فضای وب به میزان مورد نیاز بدون در نظـر گرفتن محدودیتی که در سرورهای اشتراکی وجود دارد و از تمام مهمتر آزادی در مدیریت محتوای سرور، بهره گیری نمایند.

منظور از سرورهای ایران، آن دسته از سرورهایی هست که در دیتاسنترهای داخلی قرار دارند و IP ایران بر روی آنان تنظیم شده هست و به نسبت سرورهای خارجی گرانتر می باشند ولی با دقت به اینکه در شبکه اینترانت ایران واقع شده اند سرعت مناسـب تر و زیادتری دارند و احتمالا هم امنیت زیـادتر . شما هر وقـت که بخواهید خواهید توانست از هاست به سرور مجازی یا اختصاصی کوچ کرده و اینکار با رعایت استانداردهای موجود هیچ مشکلی را پیش نمی آورد

 

خب دوستان به انتهای مقاله آموزشی راه اندازی سایت با استفاده از هاست یا سرور رسیدیم . امیدواریم این مطلب مورد توجه و کاربرد شما قرار گرفته باشد.