شاید شما هم علاقه داشته باشید یک گواهینامه معتبر برای امنیت و اصالت سایت خود تهییه کنید، اما اطلاعات کافی در مورد این گواهینامه را ندارید. در این مقاله  شما را با SSL آشنا می کنیم.
اگر شما به امنیت سایت و به خصوص به امنیت کاربران خود اهمیت می دهید این مقاله را از دست ندهید.

معرفی

گواهینامه Secure Socket Layer که به اختصار SSL نامیده می شود. این گواهینامه بیشتر در مورد امنیت کاربران سایت می باشد و اطلاعات را به صورت کد گذاری شده و امن بین کاربر و سایت رد و بدل می کند.این گواهینامه توسط بسیاری از وبسایت ها در سراسر جهان و حتی در ایران دریافت شده است.
اگر این گواهینامه را نداشته باشید تمامی اطلاعات وب سایت شما بدون کد گذاری بین کاربران شما رد و بدل می شود و یک فرد ثالث می تواند اطلاعات کاربران و وبسایت شمارا به راحتی به سرقت ببرد.

SSL

شاید تصور کنید که این گواهینامه فقط برای تامین امینت سایت می باشد ام در حقیقت این گونه نیست SSL اصالات وب سایت شمارا نیز تائید می کند و اگر دارای شرکت هم باشید اصالات شرکت نسبت به سایت توسط SSL برسی و تائید خواهد شد.

SSL را بهتر از تمامی وبسایت ها با هر نوع فعالیتی داشته باشند ولی وجود این گواهینامه برای سایت هایی که درگاه پرداخت دارند و خرید و فروش انجام می دهند از نان شب واجب تر است.

چرا باید SSL را انتخاب کنیم.

SSL یک پروتکل می باشد که توسط شرکت نت اسکیپ ایجاد شده و به مرورگر وب و سرویسگر وب امکان ارتباطات ایمن و حفاظت شده را می دهد.

در اثر وجود پروتکل SSL که دارای قابلیت عملکرد بر روی اینترنت باشد ، و گواهینامه SSL که توسط یک شرکت شناخته شده “مثلاً GeoTrust” که این گونه گواهینامه ها را برای تایید نقل و انتقالات بر روی اینترنت می دهند ، مشتریان اطمینان پیدا می کنند که مواردی از قبیل شماره حساب های بانکی ، مراسلات الکترونیک و غیره برملا نخواهد شد.

SSL در وافع ما را بیمه می کند !

باید در نظر داشته باشیم که با همه این گواهینامه ها و اقدامات امنیتی هیچ سایتی 100 % امن نخواهد بود.
SSL

اگر شرکتی هم این ادعا را دارد که می تواند وب سایت شما را 100 % ایمن کند. مطمئن باشید یک دروغ محض می باشد. باید تمام تلاش خود را انجام دهیم که درصد امنیت سایت شما بالا تر برود و این گواهینامه به شما کمک بسیاز زیادی خواهد کرد.
یکی از مزیت های SSL که به شما اطمینان می دهد که هیچ گاه ضرر نخواهید کرد این است که مبلغ قابل توجهی به نشانه  ضمانت قرار می دهد که اگر اطلاعات وب سایت شما توسط اشخاص ثالث به سرقت رفت این مبلغ را به شما پرداخت خواهد کرد. چه وبسایت شما تازه تاسیس باشد و چه رنک اول گوگل باشید این مبلغ به شما تعلق خواهد گرفت.

این گواهینامه به شما اطمینان می دهد که وب سایتی که مبلغ در حال واریز به حساب آن هستید دقیقا همان وب سایت می باشد و یک وب سایت FAKE نمی باشد. پس با خیال راحت مشتریان شما پرداخت را انجام خواهد داد.

انواع گواهی نامه SSL 

لازم به ذکر است تمام انواع گواهینامه ها امنیت وب سایت شما را تضمین می کند. تنها تفاوت آن ها امکانات اضافی و مفیدی است که در اختیار شما قرار می دهند.

اعتبار سنجی دامنه(DV (domain validation

اگر شما یک شخص حقیقی می باشید این دامنه مناسب برای شما خواهد بود. در این دامنه با توجه به نام آن نیز مشخص است دامنه را معتبر می سازد.

SSL

ساز و کار اعتبار سنجی ارسال ایمیل به ادرس دامنه می باشد. در این گواهینامه تائید اصالت شخص یا سازمان  انجام نمی شود و صرفا امنیت وب سایت را تضمین و اعتبار دامنه را اعلام می دارد.

اعتبار سنجی سازمان(OV (organization validation

اگر شما یک شخص حقیقی می باشید این گواهی نامه به درد شما نخواهد خورد. یک  گزینه مناسب برای افراد حقوقی صاحب شرکت و یا خبرنامه و هر سازمان دیگر خواهد بود. و پروسه اعتبار سنجی و تشخیص هویت خاص خود را دارد و زمانبر می باشد.

SSL

بعد از ارسال دقیق مشخصات گواهینامه ترجمه شده با پست های بین المللی برای صاحب شرکت ارسال خواهد شد.
گواهینامه های  DV SSL و OV SSL به دو صورت Standard و WildCard” SSL صادر می گردند.

اعتبار سنجی (EV (Extended Validation

مناسب ترین و معتبر ترین گواهینامه ممکن برای افراد حقوقی قطعا همین نوع می باشد و سایت ها و سازمان های بزرگ دنیا از این همین گواهی نامه استفاده می کنند.

SSL

و یک آرم سبز هم پشت ادرس وبسایت به علاوه Https که در تمامی گواهی نامه های بالا موجود است را برای وب سایت فراهم می سازد.
روش ارسال اطلاعات مالک شرکت نیز همانند گواهینامه سازمانی می باشد با این تفاوت که هم زمان بر تر می باشد و هم باید اطلاعات بیشتری از خود شخص و شرکت را برای تائید هویت ارسال نماید.

تاثیر گواهینامه بر رنک سایت

با توجه به این که مهمترین هدف گوگل ، تامین امنیت کاربران در وب سایت ها می باشد طبق اطلاعیه ای که داده اعلام کرده است که در الگوریتم های بعدی یکی از مهم ترین معیار ها برای رتبه دادن به وب سایت ها گواهی نامه SSL خواهد بود.

SSL

نماد اعتماد الکترونیکی  دو ستاره

وزارت صنعت و معدن برای تشویق وب مستر ها برای استفاده از این گواهینامه نماد اعتماد الکترونیک دو ستاره صادر می کند. که یکی از مزیت های داشتن گواهی نامه برای فروشگاه های آنلاین می باشد.
SSL

انتخاب شرکت مناسب

شرکت های مختلفی داخل ایران و خارج از کشور می باشند که این گواهینامه را صادر می کنند. برای اینکه بهترین شرکت را انتخاب نمایید توجه داشته باشید که میزان کد گذاری شرکت چند bit  می باشد هرچه  رفم آن بالا تر باشد امنیت وب سایت شما بیشتر خواهد بود. رقم 256Bit بسیار عالی خواهد بود.

SSL

امیدواریم این مقاله برای شما عزیزان مفید بوده باشد. اگر تا کنون این گواهینامه را دریافت نکرده اید همین الان اقدام نماید و امنیت کاربران و وبسایت خود را تامین نمایید.
در مقالات بعدی به الگوریتم جدید گوگل برای افزایش رنکینگ سایت خواهیم پرداخت.