آپاچی رایج ترین نرم افزار وب سرور است.Apache یک نرم افزار منبع باز رایگان است. در سال 1999، Apache Group به بنیاد Software Apache تبدیل شد، سازمانی که در حال حاضر توسعه نرم افزار سرور Apache را انجام می دهد.

اولین نسخه ی نرم افزار آپاچی بر پایه ی NCSA بوده و در سال ۱۹۹۵توسط یک گروه بیست نفره  توسعه پیدا کرد.

طی گزارشی که در فوریه سال ۲۰۱۱ انتشار یافت این نرم افزار در 67٪ از همه وب سرورها در جهان اجرا می شود. آپاچی سریع، قابل اعتماد و امن است.

با استفاده از افزونه ها و ماژول ها می توان آن را به کاملا سفارشی نمود. ( در مقالات بعدی با افزونه و ماژول ها اشاره خواهیم کرد ) تا نیازهای بسیاری از محیط های مختلف را برآورده سازد. بیشتر ارائه دهندگان میزبانی وب وردپرس از آپاچی به عنوان نرم افزار وب سرور خود استفاده می کنند. با این حال، وردپرس می تواند بر روی دیگر نرم افزار وب سرور نیز اجرا شود.

این نرم افزار صفحات وب را بر روی پروتکل HTTP ارائه می دهد. آپاچی همچنین از سیستم عامل های مختلف نیز پشتیبانی می کند، از جمله سیستم عامل های لینوکس، ویندوز و مکینتاش. از آنجا که بسیاری از توزیع های لینوکس نیز منبع باز هستند، ترکیب لینوکس / آپاچی به محبوب ترین پیکربندی میزبان وب تبدیل شده است.

ویژگی های قابل توجه دیگر این وب سرور شامل قابلیت پشتیبانی از چند زبان برنامه نویسی، اسکریپت سمت سرور، یک مکانیزم تأیید هویت و پشتیبانی از پایگاه داده است.آپاچی به طور گسترده ای توسط شرکت های میزبانی وب به منظور ارائه میزبانی مشترک / مجازی مورد استفاده قرار می گیرد،

درنهایت این وب سرور برای میزبانی هر دو نوع وب ایستا و وب پویا مناسب می باشد.