روتر چیست؟

روتر چیست؟ این سوال ممکن اسن که برای شما نیز مطرح شده باشد در این پست می خواهیم شما دوستان عزیز را با روتر آسنا کنیم. در ابتدا تعریفی از روتر بیان خواهیم کرد و در ادامه به معرفی انواع روتر و ویژگی های ان ها خواهیم پرداخت. امیدواریم مقاله روتر چیست؟ برای شما نیز مفید باشد. با ما همراه باشید.

روتر

روتر

اینترنت یکـی از بزرگترین پیشرفتهای صنعت رابطه ات می باشد. اینترنت به اشخـاص اجازه می دهد تا در طی چند ثانیه برای هم Email بفرستند و مطالب مختلـف را در سایتهای مختلـف بخوانند. ما به دیدن قسمتهای مختلـف اینترنت مثل صفحه های وب، پیامهای Email و فایلهای download ی که اینترنت را به یک رسانه پویا مبدل کرده اند عادت کرده ایم. ولی هیچ یک از اینها هیچوقت به کامپیوتر شما نمی رسند مگر به کمک قطعه ای که حتی شانس دارد شما هیچ زمان آن را ندیده باشید. در واقع اکثر مردم هیچوقت رو در ماشین با تکنولوژیی که به شیوه عمده سبب وجود اینترنت هست نایستاده اند: روتر (Router).

روترها کامپیوتر های اختصاصی می باشند که پیغامهای شما و دیگر کاربران اینترنت را در امتداد هزاران راه سریع به سوی مقصدشان روانه می دارند. در این فصل ما به این ماشین ها که در پشت صحنه باعث کار کردن اینترنت می باشند نگاهی می اندازیم.

چگونه پیغام ها را در حرکت نگه داریم؟

هنگامیکه شما Email برای دوستتان در آن طرف دنیا می فرستید، پیغام چطور می داند در کامپیوتر دوست شما به راه خود ه دهد نه در میلـیون ها کامپیوتر دیگر در همه دنیا؟ اکثر کار مرتبط به رساندن از کامپیوتر ی به کامپیوتر دیگر بوسیـله روترها انجام می گیرد، چون آنها وسایل اختصاصی جهت رساندن پیامها از یک شبکه به شبکه دیگر به جای جریـان در یک شبکه می باشند.

بیایید به کاری که یک روتر بسیار ساده انجام می دهد نگاهی بیندازیم. کمپانـی کوچکی را در نظـر بگیرید که انیمیشنهای سه بعدی برای ایستگاههای تلوزیون مکانی می سازد. کمپانـی ده کارمند دارد که هر یک دارای یک کامپیوتر می باشند، 4 کارمند انیماتورند و سایـر در قسمتهای فروش، حسابداری و مدیریت کار می کنند. انیماتورها معـمولاً در نکات ی که بر روی یک پروژه کار می کنند نیاز به ارسال فایلهای حجیم برای همدیـگر دارند. برای این منظور آنان از شبکه بهره گیری می کنند. وقتیکه یکـی از انیماتورها فایلی را برای انیماتور دیگر می فرستد، فایل بزرگ از اکثر ظرفیت شبکه بهره گیری خواهد نمود و باعث می گـردد شبکه برای کاربران دیگر خیلی نماید گردد. یکـی از عـلت ها ی که یک کاربر خواهـد توانست همه شبکه را تحت تاثیرقرار دهد، سرانجام طریقی هست که Ethernet کار می کند . هر بسته اطلاعاتی که از کامپیوتر ی فرستاده می گـردد بوسیله ی همـه کامپیوتر های دیگر در آن شبکه مکانی دیده می شود ، سپس هر کامپیوتر بسته را امتحان می کند و تصمیم می گیرد که آیا منظور آدرس وی بوده هست یا نه. این مقوله طرح مقدماتی شبکه را ساده می کند ولی حاوی پیامدهایی در کارایی هنگامیکه حد و میزان کار شبکه بیشتر شدن می یابد می باشد. برای ممانعـت از دخول کار انیماتورها با اشخاصـی که در قسمتهای دیگر اداره کار می کنند، کمپانـی دو شبکه مجزا احداث می کند ، یکـی برای انیماتورها و یکـی برای سایـر شرکت. یک روتر دو شبکه را به هم متصل کرده و هر دو را به اینترنت وصل می کند .

روتر فقط وسیله ای هست که هر پیغامی را که به وسیله هر کامپیوتر ی در هر یک از شبکه های کمپانـی ارسال می گـردد می بیند. وقتی یکـی از انیماتورها فایل زیادی را برای انیماتور دیگر می فرستد، روتر به آدرس گیرنده نگاه می کند و تراقیک را در شبکه انیماتورها نگاه می دارد. از طرف دیگر وقتی یکـی از انیماتورها پیغامی به دفتردار می فرستد و تقاضـای بررسی صورت هزینه را می دهد، روتر آدرس گیرنده را می بیند و پیغام را میـان دو شبکه ارسال می کند .

یکـی از چیزهایی که روتر جهت تصمیم گیری دربـاره اینکه یک بسته کجا می بایست برود بهره گیری می کند جدول تنظیمات (Configuration Table) می باشد. جدول تنظیمات مجموعه ای از اطلاعات می باشد، حاوی مسائـل زیر:

  • اطلاعاتی در مـورد آنکه چه اتصالاتی به چه گروهی از آدرسها مشابه می شوند.
  • تقدم مرتبط به رابطه ات مورد استفاده.
  • قوانینی برای مدیریت حالتهای عادی و ویـژه ترافیک .

    جدول تنظیمات در ساده ترین روترها حاوی خواهـد توانست دارای چندین سطر باشد و در روترهای بزرگ که مدیریت پیامها را در ستون فقرات اینترنت بر عهده دارند پیچیدگی و بزرگی آن خیلی زیـادتر خواهد شد. بـعد روتر دو کار جداگانه ولی مشابه با هم دارد: • روتر مطمئن می گـردد که اطلاعات به جایی که نیاز نمی بـاشد نمی رود. این امر برای ممانعـت از ذخیره شدن مقادیر بیشتری اطلاعات نامربوط در اتصالات کاربران بی گناه امری حیاتی می باشد.

  • روتر اطمینان حاصل می کند که اطلاعات به مقصد مورد نظـر می رسد.

از این رو با دقت به این دو وظیفه روتر وسیله ای خیلی سودمند جهت سر و کله زدن با دو شبکه مجزا می باشد. روتر دو شبکه را به هم متصل می کند ، اطلاعات را از یکـی به دیگری می فرستد و در بعضـی مسائـل عمل ترجمه پروتوکلهای مختلـف بین دو شبکه را انجام می دهد. ضمناً از شبکه ها در مساوی یکدیـگر حفاظت می کند و از رسیدن ترافیک غیر لازم و ضـروری از یکـی به دیگری ممانعـت می کند . کماکان که تعداد شبکه های متصل به هم پیشرفت می کند ، جدول تنظیمات برای اداره کردن ترافیک میـان آنها پیشرفت می کند و قدرت پردازش روتر بیشتر شدن می یابد. صرفنظـر از تعداد شبکه هایی که متصل شده اند، کار مهـم و وظیفه روتر به همـان صورت مهـم باقی می ماند. از آنجایی که اینترنت شبکه زیادی هست که از ده ها هزار شبکه کوچکتر تشکیل شده است، بهره گیری آن از روترها یک نیاز مطلق می باشد.

اقسام روترها : 

روترهای سخت افزاری : روترهای فوق ، سخت افزارهائی هستنـد که نرم افزارهای ویـژه توليد شده بوسیـله توليد کنندگان را اجراء می نمايند (هم اکنون صرفا” به شیوه black box به آنان نگاه می کنيم ).نرم افزار فوق ، قابليت روتينگ را برای روترها فراهم کرده تا آنان مهمترين و شايد ساده ترين وظيفه خود که ارسال داده از يک شبکه به شبکه ديگر هست را بخوبی انجام دهند . اکثر کمپانـی ها ترجيح می دهند که از روترهای سخت افزاری بهره گیری نمايند چراکه آنان در مقايسه با روترهای نرم افزاری، حاوی سرعت و اعتماد پذيری بيشتری هستنـد . شکل زير يک نمونه روتر را نشان می دهد . ( Cisco 2600 Series Multiservice Platform ).

روتر

روتر

روترهای نرم افزاری : روترهای نرم افزاری حاوی عملکردی همانـند با روترهای سخت افزاری بوده و مسئوليت مهـم آنها نيز ارسال داده از يک شبکه به شبکه ديگر می باشد. يک روتر نرم افزاری خواهـد توانست يک سرويس دهنده NT ، يک سرويس دهنده نت ور و يا يک سرويس دهنده لينوکس باشد . همه سيستم های عامل شبکه ای مطرح ،دارای قابليت های روتينگ از پیش تعبيه شده هستنـد . در اکثر مسائـل از روترها به عنوان فايروال و يا gateway اينترنت ، بهره گیری می گـردد . در اين رابطه لازم هست به يکی از مهمترين فرق های موجود بين روترهای نرم افزاری و سخت افزاری ، اشاره گـردد : در اکثر مسائـل نمی توان يک روتر نرم افزاری را جايگزين يک روتر سخت افزاری نمود ، چراکه روترهای سخت افزاری حاوی سخت افزار ضـروری و از پیش تعبيه شده ای هستنـد که به آنان توانایی اتصال به يک لينک ویـژه WAN ( از نوع Relay ، ISDN و يا ATM ) را می دهد .يک روتر نرم افزاری ( نظير سرويس دهنده ويندوز ) حاوی تعدادی کارت شبکه هست که هر يک از آنان به يک شبکه LAN متصل شده و ساير اتصالات به شبکه های WAN از طريق روترهای سخت افزاری ، انجام می شود .

مهمترين ويژگی های يک روتر :

روترها دستگاههای لايه سوم ( مدل مرجع OSI ) هستنـد . روترها ماداميکه برنامه ريزی نگردند ، توانایی توزيع داده را نخواهند داشت . اکثر روترهای با ارزش دارای سيستم عامل اختصاصی ویـژه خود هستنـد . روترها از پروتکل های ویژه ای به منظور مبادله اطلاعات لازم و ضـروری خود ( منظور داده نيست ) ، بهره گیری می نمايند . روش عملکرد يک روتر در اينترنت : مسير ايجاد شده برای انجام مبادله اطلاعاتی بين سرويس گيرنده و سرويس دهنده در همه مدت وقـت انجام تراکش ثابت و يکسان نبوده و متناسب با وضعيت ترافيک موجود و در دسترس بودن مسير ، تغيير می نمايد.

خب دوستان به انتهای مقاله آموزشی روتر چیست؟ رسیدیم . از توجه و همراهی شما سپاسگزاریم. برای مشاهده اطلاعات بیشتر درمورد سرور مجازی سنگاپور و سرور مجازی رایگان   کلیک نمایید.