WHOIS

به عنوان یک شناسایی آنلاین، نام دامنه نقش اساسی در موفقیت کسب و کار بازی می کند. هنگام ایجاد حضور آنلاین، اولین کاری که باید انجام دهید این است که یک نام دامنه را با ثبت کننده دامنه قابل اعتماد یا هاست ثبت کنید. فرآیند ثبت نام همیشه آسان است، اما شما ممکن است گیج شوید برای خرید ویژگی توصیه شده برای اضافه کردن به نام دامنه خصوصی یا دامنه WHOIS حریم خصوصی.

آیا می دانید که خدمات واقعا چیست؟

ثبت حریم خصوصی دامنه خدماتی است که توسط اکثر ثبت کننده های دامنه (مانند eNom و GoDaddy) و ارائه دهندگان خدمات میزبانی وب ارائه می شود تا شما ثبت نام دامنه خود را انجام دهید. همانطور میدانید، هنگامی که یک دامنه را ثبت می کنید، باید اطلاعات شخصی خود را که معمولا به صورت عمومی و به راحتی قابل دسترسی توسط هر کسی در وب است را ارائه دهید. سرویس حریم خصوصی پس از آن، تمام اطلاعات خصوصی – نام، آدرس، ایمیل، تلفن، و غیره را از دیگران پنهان می کند.

اکنون ما به جوانب مثبت و منفی ثبت نام حریم خصوصی دامنه نگاه می کنیم.

حریم خصوصی دامنه چیست؟

در حقیقت، این سرویس امنیتی مربوط به نام دامنه است که توسط شرکت های میزبانی یا ثبت نام دامنه ارائه می شود. با استفاده از آن، صاحبان وبسایت ها می توانند اطلاعات شخصی خود را مخفی کرده و با اطلاعات ارائه دهنده خدمات جایگزین کنند.
این می تواند شانس لو رفتن اطلاعات حساس و مهم را به میزان قابل توجهی کاهش دهد و منجر به یک محیط امن و ایمن برای وب سایت شود.

چگونه کار می کند؟

به طور کلی هنگامی که شما نام دامنه را خریداری می کنید، فرایند ثبت نام نیاز به ارائه یک سری اطلاعات شخصی از قبیل نام، کشور، شهر، آدرس خیابان، آدرس ایمیل و شماره تلفن برای تماس در آینده و خرید اطلاعات دریافت می کند.

پس از اینکه نام دامنه شما با موفقیت ثبت شد، تمام اطلاعات بلافاصله در پایگاه داده WHOIS ذخیره می شوند. با این حال، این پایگاه داده کاملا عمومی است و می تواند توسط هر فردی مورد بازدید، دسترسی و استفاده قرار گیرد، به این معنی که امکان لو رفتن اطلاعات شخصی شما در اینترنت زیاد است. در این حالت، سرویس حریم خصوصی دامنه می تواند مفید باشد.

اگر این خدمات حفاظتی را خریداری کنید، اطلاعاتی که در پایگاه داده WHOIS عمومی نمایش داده می شود اطلاعات ارائه دهنده وب یا ارائه دهنده دامنه شماست، نه اطلاعات شخصی شما.

مزایای استفاده از ثبت حریم خصوصی دامنه

در حقیقت دلایل زیادی برای استفاده از حریم خصوصی دامنه برای دامنه شما وجود دارد. این سرویس به طور عمده به شیوه های زیر کمک می کند تا دامنه خود را حفظ کنید.
حفاظت از اطلاعات شخصی
در حال حاضر شرکت اینترنتی به طور گسترده نیاز به اختصاص نام و شماره (ICANN) اطلاعات شخصی مالکین دامنه (از جمله آدرس پستی، شماره تلفن و آدرس ایمیل) و همچنین سرورهایشان و برخی از جزئیات ساده دیگر در مورد ثبت نام دامنه (از جمله ثبت نام، تاریخ تمدید و انقضا) در دسترس عموم قرار می گیرد. هر کس می تواند به تمام اطلاعات WHOIS از طریق موتورهای جستجوی مختلف دسترسی پیدا کند.

در نتیجه، برخی از اسپم ها، بازاریابان مستقیم، دزدی های هویت، هکرها و سایر مهاجمان قادر به جستجوی اطلاعات برای استفاده مخرب هستند.

اما ثبت خصوصی، اطلاعات شخصی شما را از پایگاه داده WHOIS عمومی پنهان می کند، با ایجاد یک پروکسی، پروکسی که اطلاعات مربوط به سرویس ثبت نام خصوصی را به جای اطلاعات شخصی شما نشان می دهد. اطلاعات شما به عنوان صاحب نام دامنه خصوصی است و فقط به سرویس ثبت نام دامنه ای که استفاده می کنید شناخته می شوید. با استفاده از این سرویس، خطر آسیب دیدن و لو رفتن اطلاعات کاهش می یابد و این دلیل اصلی تصمیم مردم به خرید این خدمات است.

پیشگیری از ربودن دامنه

علاوه بر ایمنی اطلاعات خصوصی، خدمات ثبت نام خصوصی نیز به جلوگیری از ربودن دامنه کمک می کند. اگر دامنه شما به طور عمومی ثبت شده باشد، می توان آن را به آسانی منتقل کرد – حتی توسط مهاجمان. با این حال، سرویس Add-on بعضی از موانع را در فرآیند انتقال دامنه به وجود می آورد، و دامنه شما را از انتقال اشتباه محفوظ میدارد
هنگامی که ثبت نام خصوصی فعال است، ایمیل مجوز برای انتقال دامنه همیشه به آدرس ساختگی ارائه شده توسط ثبت کننده به جای آدرس ایمیل واقعی خود ارسال می شود. سپس انتقال متوقف خواهد شد زیرا نمی تواند مجاز باشد. بیشتر ایمیل های ساختگی هرگز به آدرس ایمیل شما ارسال نمی شود.

منافع استفاده از ثبت دامنه

خدمات ثبت نام حریم خصوصی دامنه بسیار به امنیت دامنه خود و اطلاعات شخصی شما کمک می کند. اما در عین حال، آن نیز دارای مشکلات زیر است.

پول

ثبت حریم خصوصی رایگان نیست قیمت بستگی به ثبت کننده، نماینده فروش یا میزبان وب شما دارد که می خواهید، اما همانطور که بررسی کردیم، اکثر شرکت های بزرگ این خدمات را در حدود 10 دلار در سال ارائه می دهند. علاوه بر این، باید بدانید که در اغلب موارد، این سرویس غیرقابل برگشت است، که بدین معنی است که شما هرگز پول خود را حتی اگر چندین روز استفاده کرده اید، دریافت نخواهید کرد.

Not seo-friendly

گاهی اوقات این سرویس میتواند تاثیر منفی روی جستجوگرها داشته باشد یا حتی دامنه شما را به لیست سیاه اضافه کند. مستقل ثبت دامنه شما مستقیما رتبه بندی شما را در Google کاهش نخواهد داد، اما پرچم قرمز را افزایش می دهد که ممکن است دامنه شما یک اسپمر یا متخصص کلاه سیاه SEO باشد و سپس شما را می تواند به عنوان مشکل ساز نشانه گذاری کند. علاوه بر این، برخی از دایرکتوری های اینترنتی تحت بررسی انسانی نیز ممکن است در اضافه کردن دامنه شما ثبت نام شده خصوصی باشند.

دامنه قفل شده است

هنگامی که حفاظت از حریم خصوصی فعال می شود انتقال دامنه انجام نمی شود. برای انتقال دامنه شما باید مجوز داشته باشید، اما همانطور که آدرس ایمیل شما توسط سرویس پنهان است، ایمیل مجوز نمی تواند به آدرس ایمیل شما برسد. بعد از انجام این کار باید سرویس را با استفاده از مدیر دامنه غیرفعال کنید.

تابعیت قانونی

اگر کسی یک دامنه را به صورت خصوصی ثبت کرده است که به کپی رایت یا علامت تجاری شما دامن می زند، ممکن است برای ارسال یک دستور توقف به صاحب دامنه کمی سخت باشد . علاوه بر این، مالکیت دامنه های ثبت شده خصوصی نیز یک مسئله است. در صورتی که یک ثبت کننده ورشکست شود و عملیات متوقف شود، صاحبان دامنه برای کنترل دامنه هایشان کارشان دشوار میشود.

نکات ویژه حریم خصوصی دامنه

اگرچه حریم خصوصی دامنه میتواند مزایای زیادی را به شما بدهد، اما هنوز برخی از مشکلات وجود دارد. این سرویس رایگان نیست و قیمت بر اساس ارائه دهندگان خدمات متفاوت است. علاوه بر این، اگر آن را بخرید وقتی که با یک بسته میزبانی ثبت نام کردید، پس از آنکه حساب میزبانی را لغو کردید، آن را غیرقابل بازگشت می کنید، بدین معنی است که نمی توانید پولی را که در رابطه با آن به شما داده می شود به شما بازگردانید. با این حال، همانطور که تحقیق کردیم، سرویس حریم خصوصی دامنه گران نیست. میانگین قیمت هر سال حدود 10 دلار است که توسط اکثر مدیران وب به راحتی قابل دسترسی است.

اشکال دیگری این است که ممکن است باعث ناراحتی شما هنگام انتقال نام دامنه شود. پس از اینها، مجوز را نمی توان به ایمیل خود ارسال کرد زیرا آدرس ایمیل مخفی شده است. در این مورد، شما باید ابتدا سرویس را غیرفعال کنید و سپس شروع به انتقال کنید.

آیا حراجی دامنه ارزش خرید دارد؟

ثبت حریم خصوصی دامنه یک ضرورت نیست، به خصوص در صورتی که انتظار دارید دامنه خود را در یک زمان کوتاه انتقال دهید. و اگر شما یک وبسایت کسب و کار دارید، شفافیت اطلاعات شما می تواند به افراد کمک کند با شما تماس بگیرند و اعتماد خود را در خدمات و محصولات خود ایجاد کنند. اما اگر شما به اینترنت بی نظیری قوی نیاز دارید، می توانید از حفظ حریم شخصی مطمئن شوید.