سرویس های پشتیبانی ASP و یا صفحه سرور فعال که توسط مایکروسافت توسعه داده شده است. برای حرفه ای تر کردن سایت خود یکی از لزومات سایت شما خواهد بود.

تعریف 

 اگر بخواهیم مختصر و مفید از آن بگوییم، مخفف کلمه Active Server Pages که در زبان فارسی به صفحات سرور فعال ترجمه می شود.ASP برنامه‌اي است كه به كمك IIS اجرا مي‌شود.IIS يكي از عناصري است كه  به همراه ويندوز 2000 امده است.

 یک صفحه سرویس دهنده ی فعال می باشد در HTML که با اسکریپت های ASP روی آن نصب است.
در واقع ASP قبل از اینکه صفحه برای کاربر باز شود آن را به طور کامل تجزیه وتحلیل می کند.  ASP برای شما صفحات پویا پایگاه داده را ایجاد خواهد کرد.
همین طور کاربر می تواند با جاوا و یا Active X با صفحه تعاملات لازم را داشته باشد.

روش کار 

زمانی که شما یک آدرس برای مثال www.iranvps.org در کادر تایپ می نمایید. ارسال یک درخواست به سرور مربوطه برای ارسال اطلاعات از سرور به سیستم شما است. حالا تفاوت مشخص می شود.
اگر HTML مربوط فاقد اسکریپت های ASP باشد همان فایل ها برای شما توسط سرور ارسال می شود اما اگر HTML شامل ASP باشد ابتدا سرور یک سری پردازش بر روی اطلاعات انجام می دهد. و سیستم ابتدا HTML را باز می کندو سپس صفحات سرور فعال.

هاستینگ 

البته نباید فراموش کنید که سرور باید بر پایه ویندوز باشد و نه لینوکس. اگر سرور شما برپایه لینوکس باشد تقریبا بلا اسفتاده خواهد بود.دلیل اینکه اصرار بر استفاده از سرور ویندوز می باشد. زیرا ویندوز پایدار تر از لینوکس می باشند و در ضمن تقریبا تمامی متعلقات ASP در سرور ویندوز موجود است.

َویندوز ASP


جهت استفاده كامل از توانايي‌ها، مي‌بايست سيستم عامل ويندوز NT 4.0 را به همراه IIS 4.0 استفاده کنید. از ويندوز Server 2000 همراه IIS 5.0 نيز هم می توان استفاده کرد ولی مورد اول مناسب تر خواهد بود. برای استفاده ازآن روي سیستم هایی كه روي آنها ويندوز 98 يا 95 نصب شده است مي‌توان سرويس دهندة شخصي وب يا (PWS: Personel Web Server ) را روي سیستم نصب نمود.